De werkdag van de ultieme privéchauffeur

Mijn werk kent velen verschillende rollen. Soms ben ik taxichauffeur, privéchauffeur en een directiechauffeur op één dag. Ik weet vaak niet ver van tevoren welke rol ik op een dag ga invullen. Dit is wat voor mij het werk zo verschrikkelijk mooi maakt. Geen dag is hetzelfde! Graag zou ik jullie mee willen nemen in één van mijn werkdagen waarbij je dé chauffeur mag zijn van hooggeplaatste functionarissen van verschillende bedrijven of de overheid. Dit is een kant van het werk wat niet veel mensen zien van ons, vaak omdat tijdens het uitvoeren van de ritten discretie vereist is en ik vaak onopvallend door het verkeer van grote steden moet bewegen.

Details komen later…

Wanneer ik de aangewezen chauffeur ben van deze hooggeplaatste gasten weet ik dat er veel van mij verwacht zal worden. Het begint al met het ontvangen van de opdracht. Die krijgen we meestal binnen op het kantoor en er hangt direct al een soort van mysterie omheen. De ritten kunnen nog meerdere malen gewijzigd worden. Daarnaast weet ik vaak nog niet eens exact wat het vertrekadres is, hoe laat ik er moet zijn en al helemaal niet WIE ik precies mag gaan rijden. Kleine beetjes informatie sijpelen gedurende de dag stukje bij beetje binnen. Het enige wat ik weet is dat ik morgen fit en paraat moet zijn om een op en top prestatie te kunnen leveren.

Ik krijg eindelijk de bevestiging binnen. De rit vind morgen voor dag en dauw plaats en ik ben de gehele dag met deze persoon (of groep) op pad. Dan begint het voor mij pas. Ik lees de ritinformatie zorgvuldig door, ik weet wie ik in de auto heb en wat zijn of haar persoonlijke voorkeuren zijn en daarna maak ik een routeplan. Dit plan lees ik zelf nog zo’n tien keer door voordat ik überhaupt kan slapen.

“Zelf heb ik nog nooit hoeven nadenken over waar mijn privéchauffeur zijn auto kan parkeren”

D-day

Ik ga ’s morgens vroeg op pad en ik heb er zin in! Ik kom aan op het vertrekadres en zie dat de klant een speciale plek voor het hek van zijn huis gereserveerd heeft voor de chauffeur. Dat kan soms al vrij intimiderend overkomen, aangezien ik zelf nog nooit heb hoeven nadenken over waar mijn privéchauffeur zijn auto kan parkeren.

De rit zelf gaat altijd redelijk vlot aangezien ik van tevoren al het voorbereidende werk doe en ik (als het goed is) niet in een file terecht kom. Bij het aankomstadres staat vaak al iemand klaar om de gast te ontvangen. Die wordt direct vanuit de auto geleid naar de plek waar hij of zij moet zijn. Ik word als chauffeur vaak ook in de watten gelegd. Voor gratis koffie en een kleine lunch is vaak ook gezorgd. Het is mooi om te merken dat de mensen die bij het bedrijf werken, wat zenuwachtiger worden als ik (als chauffeur van de hooggeplaatste klant) een vraag kom stellen. Alles moet en zal perfect geregeld worden!

De ene dag sta ik een uur of twee te wachten en op de volgende dag sta ik 17 uur ergens op locatie te wachten op mijn klant. Soms moet ik onder politie begeleiding op hoge snelheid door een trajectcontrole en de andere dag rijd ik onopvallend van a naar b en zorg ik voor de ultieme comfortabele rit. Geen enkele dag is hetzelfde voor mij als chauffeur en dat is wat het werk zo mooi maakt!

________________________________________

Tijmen Bijkerk – Manager Doelgroepenvervoer en All-round Chauffeur